hits

Molde leverer

  • 11.02.2017, 23:35

I dag har jeg egentlig hatt en veldig innholdsrik dag til jobb vre. Har rukket s mye! Startet dagen ved at jeg rakk frokosten p hotellet i Stavanger! Droppet rette hret for spise frokost. Hva gjr man ikke for mat? Deretter var det fly til Oslo for s ha en pause, hvor jeg traff p en veldig hyggelig kollega som jeg fly med forrige slinge. Deretter fly jeg tur/retur Stavanger, s til Molde. Fikk tatt noen blinkskudd! Utsikten fra kontoret mitt er den beste.


Siden det har vrt s fint vr i Stavanger i dag passet jeg p ta noen lekre bilder med sol. se SAS-logoen p flyene bortover gjr meg faktisk litt varm innvendig. Tror jeg har blitt smittet av all stoltheten som vandrer blant ansatte (har skrevet om dette i et tidligere innlegg for s vidt).


Vi har s sabla sm vinduer bak p drene, haha. I utgangspunktet er de nok ikke ment til se ut av, ellers har jeg et hp om at de ville vrt strre. I natt sover jeg i Molde, hvor jeg faktisk aldri har vrt fr. Jeg og June, som jeg flyr med, fant ut at vi skulle g p date og spise p Glass, en ganske populr restaurant her i Molde. Var mange mennesker der i dag s var veldig livlig bde blant gjester og ansatte.


Spiste selvflgelig pasta bolognese (lever av pasta), og den var supergod! En av de bedre variantene av bolognese.


Presterte selvflgelig rote til den flotte danderingen fr jeg tok bilde fordi jeg var s himla sulten, s egentlig s det mye bedre ut.. Men var supergodt, lover! Det flotte med jobben min er jo at vi som regel har noen spisesteder hvor vi fr litt avslag om vi viser ansattkortet. Noen goder m vi ha (i tillegg til hotellrom, hyggelige kollegaer og en arbeidsplass vre stolt av). S flink som jeg er har jeg til og med rundet av kvelden med en skikkelig styrkekt! Kommer til vre forferdelig stl i morgen, det er jeg sikker p!


M selvsagt dokumentere hvor flink jeg er! Neida (joda). Men trening er superviktig bde for helsa og for jobben. Alt ombord gr mye smidigere om man har litt ok kondis og styrke. Vognene i seg selv veier tross alt 100-150kg i tillegg til at vi opererer med G-krefter og luft som tilsvarer Galdhpiggen! Men n er det tid for netflix and chill, eller kanskje bare netflix, haha. Jeg og Teun skal nemlig skype og se p skrekkfilm sammen. Tr ikke se det alene..

#flyvertinne #reise #sas #molde #glassrestaurant #glassrestaurantogbar #pasta #trening #styrketrening

Nr hotellsengen blir hjem nummer to

  • 10.02.2017, 23:54

Hotellrom.... What a luxury! Jeg har ikke lov til si hvor vi overnatter, av sikkerhetsmessige hensyn. I hodet mitt fortsatte jeg med "ber vi deg om bli sittende med sikkerhetsbeltet fastspent"... Har safety-annonseringen helt i hodet etter jobb, haha. Men uansett, hotellet jeg bor p n i Stavanger er helt sinnsykt fint! Fikk en diger kontinentalseng stappet med puter bare til meg.


N skulle Teun likt vre her! I tillegg er det diger flatskjerm og te og kaffe her, s hadde det ikke vrt for at jeg har s kort stopp s hadde jeg gtt all-in. Vurderer om jeg skal rekke en lpetur i morgen tidlig i tillegg til frokosten her. Har aldri vrt p hotellet her fr, s frokosten blir jo det viktigste jeg m prve (matvrak much?). Det jeg kjenner er kjedelig med vre ute p slinge med overnattinger er savne Teun.. N har han vrt borte en del i tillegg til at jeg har jobbet mye i det siste, og da er det ekstra tungt skulle sove p et hotellrom alene. I tillegg s savner jeg selvflgelig pusekattene mine!

Men n skal jeg ta kvelden. Skal jo forhpentligvis opp tidlig for trene litt i morgen (om jeg ikke velger sove bort frokosten isteden).

#flyvertinne #sas #hotell #stavanger #reise

Nr flyet kaller

  • 10.02.2017, 13:54

S lenge varte "friheten", haha. Jeg som hadde tenkt til lage et innlegg med bilde av beina p bordet, tekoppen i hnda og tv-skjermen for vise hvor deilig det er tjene penger p ligge i sofaen. Men, s ble jeg kalt ut p en tredagers-slinge isteden. Jaja. Skal sove i Molde faktisk! Har aldri vrt i Molde fr, s om noen har noe tips til noe gjre eller et sted spise en god lunsj s bring it on! Det kjedelige med at jeg ble kalt ut n er at jeg A) ikke fr mtt Teun, for han er jo ikke hjemme fr sent i kveld, og B) jeg kommer ikke hjem fr kjempesent p sndag.. Men dette gjr jo bare at jeg gleder meg enda mer til sndag kveld (og jeg kan sove lenge hele helgen, haha). S snill kjreste som jeg er s har jeg til og med laget middag til Teun kommer hjem, siden jeg ikke er her og jeg vet at han har hatt litt manflu i det siste (han har faktisk hatt feber alts).


S da blir han forhpentligvis kjempeglad nr han kommer hjem. I tillegg var jeg "skikkelig sunn" i gr og sparte et browniestykke til han. Men n kaller flyet, s jeg m reise. Skal hele veien til Stavanger, s tur/retur London Heathrow fra Stavager. Blir en hyggelig og kort dag p meg i dag!

#flyvertinne #sas #sunnmat #standby #reise #london #stavanger #molde

Sushi is life

  • 06.02.2017, 21:24

I dag tidlig vknet jeg opp til en skuffelse. Kanskje stygt si det, men snn er det. Frokosten jeg s pent og pyntelig hadde bestilt og hengt p dren i gr kveld kom aldri. Det var den starten p dagen liksom. S da demonstrerte jeg ved ikke spise i det hele tatt, haha. Eller, spiste en banan. Jobben min krever at jeg bde har spist og er ferdig uthvilt, s noe mtte jeg ha i magen.

Turen bar videre til Oslo i dag, s tur/retur Stavanger og til slutt endte jeg opp i Bod. Aldri vrt her fr og det var overraskende stort og fint her! Vi kom inn sent, s jeg har ikke rukket g rundt for kikke enda, men skal ta meg en liten tur i sentrum i morgen. Men, jeg har rukket kjpe sushi p en superfin restaurant kalt Ohma! Matvraket som jeg er, haha.


Har ikke rukket smake enda, men bde ser og lukter supergodt! I morgen er siste dag av denne tredagersslingen, og jeg gleder meg skikkelig til komme hjem til Teun og til kattene (selvflgelig). Blir godt med litt fri og litt fokus p skole og trening igjen.

#flyvertinne #sas #reise #sushi #london #engelskfrokost 

London calling

  • 06.02.2017, 00:55

Jeg er s forferdelig reisesyk om dagen. Det er helt latterlig. I februar har jeg meldt inn mange dager, og ftt masse produksjon (alts flyvninger), og det fles bare som om noen gnir salt i srene nr vi etter en time p Las Palmas m vende snuten mot kalde nord igjen. Heldigvis er jobben min s varierende at jeg innimellom er s heldig f stopp i London! Vel og merke bare airport-hotel, but still. London! Har hrt at frokosten her er sinnsykt god, og det er nok for meg, haha.


Frokostmenyen er fantastisk. Du kan bare skrive p hva du vil ha, og henge dette kortet p dren. Blir skikkelig engelsk frokost for alle pengene her, definitivt. Selv om de kjrer p feil side av veien er de i allefall gode p service!

I morgen brer det videre til Bod (kanskje ikke fullt s eksotisk) hvor jeg faktisk aldri har vrt fr. Tenkte trene litt, men samvittigheten sier at jeg kanskje burde gjre litt skolearbeid.. Skal liksom prve vre litt stjernestudent, selv om dette er vanskelig nr man sikler p reiser hele tiden.

God natt! Skal Tross alt opp tidlig for f med meg en skikkelig engelsk frokost..

#london #reise #sas #flyvertinne #engelskfrokost

Til deg som er flyredd fra meg som flyvertinne

  • 03.07.2016, 03:40

N er det en liten stund siden sist! Med hest p fr og lange dager p jobb blir det litt liten tid til blogging og da prioriteres nre og kjre i stedet. Men, kommer sterkt tilbake i dag! P grunn av flere foresprsler av lesere som er flyredde tenkte jeg lage et innlegg hvor jeg beskriver litt hva som foregr i flyet, bakgrunnen for lydene som kommer og hva som skjer under turbulens.

For det frste vil jeg ppeke at fly er en av de tryggeste fremkomstmidlene du kan benytte deg av. Tenk p hvor mange avganger det er p hver enkelt flyplass hver eneste dag, og hvor sjeldent det faktisk skjer noe! De frreste er redde for kjre bil, men her er risikoen faktisk mye strre for at noe skal skje. Husk at omtrent alle kan f frerkort, men en liten andel av befolkningen har kunnskap, holdning og ikke minst ferdigheter til bli piloter. Men, jeg var flyredd da jeg var yngre selv, s jeg vet at dette ikke ndvendigvis trster. For min del fant jeg ut at knowledge is power, og at jeg ble mindre redd av vite mer om hva som foregikk. Derfor skal jeg forklare litt til dere i dag.

Kan flyet falle ned fra himmelen?

Jeg vil starte med forklare hvordan flyet i seg selv faktisk kan sveve over bakken, da dette er noe ikke altfor mange ikke spesielt interesserte kan s mye om. Flyets vinge er konstruert p en slik mte at luften som beveger seg over har lengre vei "reise" enn luften som beveger seg under vingen. Dette gjr at luften over har en hyere fart, og skaper derfor lavtrykk. P den andre siden har luften som flyter under vingen en lavere fart, noe som skaper hytrykket. Det er denne trykkforskjellen som driver flyet oppover og som gir det skalte lftet.



Alts, ved riktig fart har flyet, som veier gudene vet hvor mange tonn, mulighet til lftes over bakken. Mange har da spurt meg om hva som skjer om motorkraften kuttes, og om flyet da kan falle rett ned. Heldigvis er flyene konstruert slik at de kan fly langt p kun en motor. I tillegg s kan fly ogs sveve veldig langt uten motorkraft!

Turbulens

Turbulens er kanskje det flest har fortalt meg at de er redde for, og dette er noe av det jeg selv var redd for da jeg var yngre. Akkurat som blger pvirker bten, pvirker vind flyet. Luften er i konstant bevegelse, og dette gir utslag i form av risting, som vi kaller det. Turbulens er ikke bare ubehagelig for dere passasjerer, men ogs for oss i besetningen. Jeg synes ikke turbulens er noe gy (med unntak av de gangene jeg sitter fastspent og det kiler i magen), og er det noe jeg virkelig har respekt for er det dette. Skroget p flyet er svrt slitesterkt og er bygd nettopp for tle store mengder turbulens. Faktisk er det utfrt vingetester som viser at vingen p flyet kan byes omtrent loddrett opp fr de knekker. S mye turbulens tler flyet! For min del er det veldig imponerende. Det eneste som er skummelt, og som man virkelig br ta p alvor nr det kommer til turbulens, er sikre seg selv med et sikkerhetsbelte. Flyet tler turbulens, men DU tler det ikke. Turbulens kan vre s kraftig at du selv kan bli slengt rundt og skadet, og selv om passasjerer gjerne ikke tenker p det, s er dette risikoen ved turbulens. Alle beskjedene vi gir kommer av en grunn!



Teknisk feil, klaustrofobi, uvante lyder og mangel p kontroll

Vi i besetningen er jo de som har kontrollen i flyet, og mye av frykten hos flyredde kan komme av mangel p kontroll. Enten er man redd for at man selv ikke kan komme seg ut av en eventuell ndssituasjon fordi flyet er lukket eller at det skjer en teknisk feil p flyet en selv ikke har kontroll p. For si det snn, s er ikke dette s ulikt toget. Som passasjer p toget har man ikke mer kontroll enn ombord p et fly, annet enn at man kan g p toalettet hele tiden, og at det ikke er noe skilt som indikerer at sikkerhetsbeltet skal vre festet. Skjer det noe p toget m toget ogs stoppe fr det kan evakuere, slik som flyet m lande. At det kan vre litt klaustrofobisk har jeg forstelse for da det er veldig trange forhold, og jeg vil anbefale passasjerer som fler p denne klaustrofobien  holde seg i aktivitet med noe slik som lese bok, eller hre p musikk. Kom gjerne bort til oss i besetningen for snakke, og fortell oss gjerne hvordan du har det. Vi hjelper gjerne til!

Nr det kommer til uvante lyder og tekniske feil, handler dette ogs mye om kunnskap. Lyder som vanligvis kommer under oppstart er APU-en, som er en hjelpemotor som sitter helt bak i flyet. Dette er grunnen til at det alltid brker s flt bakerst. I tillegg til dette justeres flaps fr take-off, noe som lager lyder. Hrer du mye pling er det rett og slett fordi vi kommuniserer med hverandre, og er ikke uvanlig. Det samme gjelder om vi gr endel igjennom kabinen. Bare p flyturen min i dag har jeg ikke telling p hvor mange ganger jeg har gtt igjennom kabinen. Nr det kommer til landing s kommer hjulene ut en liten stund fr, noe som lager lyd. Det samme gjelder nr de bremser ved bruk av flaps. Selve oppbremsingen p bakken brker ogs litt fordi det er en rekke med lys der for indikere hvor flyet skal lande, som vi da kjrer over. Med andre ord, helt vanlige lyder. Nr det kommer til tekniske feil, s har vi i besetningen utrolig mange rutiner og sjekklister (noe jeg ikke vil g inn p), og risikoen for en teknisk feil er minimal.

Hva om det brenner?

Brann er kanskje noe av det mest fatale som kan skje ombord, ettersom brann sprer seg fort ved hjelp av oksygen, brennbart materiale og en hy temperatur (uavhengig om du er p et fly eller ikke). Det positive her er at hele flyet er laget av flammehemmende materiale, og at dersom det skulle ta fyr, s vil ikke dette spre seg like lett. I tillegg har vi ndvendig utstyr og trening for kunne hndtere en situasjon som dette. Noe av det fine med jobben er ogs at vi alltid har med forskjellige mennesker ombord, s du skal ikke se bort ifra at det sitter en brannkonstabel blant passasjerene. Det mest brannfarlige en kan ta med ombord er faktisk litiumbatterier, noe som finnes inni datamaskiner, mobiler og mange andre elektroniske duppeditter, s dette er noe tenke over!

Terror

Dette er et tema veldig mange ikke nsker prate om, og som er veldig rammet i media. Flyene frakter veldig mange passasjerer, og flybransjen har generelt stor omtale i media, som dessverre har gjort seg et ml for terrorister. Heldigvis finnes det sikkerhetskontroller som hver enkelt m igjennom (ogs ansatte), og det finnes politi p flyplassen. I tillegg s er vi i kabinen og bakkepersonellet veldig flinke p "gjennomskue". Som sagt har vi rutiner som flges, mer kan jeg dessverre ikke g inn p her, men sikkerheten kommer frst. Heldigvis er heller ikke dette noe som rammer ofte, og dette kan ogs ramme tog, t-bane eller andre plasser hvor folk ferdes. Med andre ord, skal man vre redd for terror br man vre det over alt.

Hper dette virkelig var til hjelp for dere som har flyskrekk. Send gjerne flere foresprsler dersom dere skulle nske vite noe mer!

#flysas #sas #wearetravelers #flyvertinne #flyvertinnelivet #flyskrekk #fly #reise #ferie #mestring

Charter til Chios i mrket

  • 20.06.2016, 20:05

N er det noen dager siden forrige oppdatering, og det har skjedd ganske mye siden sist! Jeg har vrt p charter til Lesbos, en av yene i Hellas, med mellomlanding i Chios. Denne turen var en tur ut over det vanlige! For det frste s hadde vi sykdomstilfelle ombord, noe som er relativt "vanlig" (dessverre) p charterturer. Mange som ferierer om sommeren, og da er det dessverre strre sannsynlighet for at noe slikt kan skje. For det andre s var vi grunnet cateringen ca 30 minutter for sene, noe som bde for passasjerene og oss er kjedelig. Vi har veldig liten tidsmargin nr vi flyr s langt. Det skal ikke s mye fr vi blir satt av fordi vi jobber for lenge, noe som er veldig kjedelig for passasjerene som skal hjem. For det tredje s er rullebanen p Chios den korteste rullebanen vi har lov til lande p, s nedbremsingen og take-off var veldig brtt og "brutalt", noe som var litt spennende! Det er vanlig at det blir slik p Chios, alts.

I tillegg til dette s delte LO Luftfart mitt forrige innlegg p Facebook! Og dette er foreningen min fagforening Norsk Kabinforening tilhrer, s det var ekstra gy. I dag har jeg ogs vrt med p en photoshoot i forbindelse med jobb, men mer enn det vil jeg ikke si forelpig! Dere fr flge med. Om en liten mned kommer resultatet!

N har jeg fri noen dager hvor jeg skal ri hesten jeg nettopp har ftt p fr. Endelig skal jeg friske opp i dressurkunnskapene igjen! Jeg red nemlig aktivt i dressur tidligere. Det kommer nok til bli noen oppdateringer rundt hest ogs.

P torsdag igjen brer det av sted til London p jobb om noen dager!

#flysas #sas #wearetravelers #nkf #loluftfart #flyvertinne #reise #london #charter #hellas #hest #dressur

Flyet: Verdens beste arbeidsplass

  • 17.06.2016, 22:41

Jeg er helt sikkert ikke den eneste som er stolt av arbeidsplassen min. I og for seg s er jo arbeidsplassen min SAS, og jeg er kjempestolt av vre en del av Skandinavias eldste og mest veldrevne flyselskap. SAS er et veldig fint selskap vre ansatt i, fordi vi har s mange goder gjennom jobben og fagforeninger. I tillegg s har vi et veldig godt fungerende system med managere som hver AH (Air Host/Hostess) / AS (Air Steward/Stewardess) / AP (Air Purser) har en egen av. Det er lav terskel for komme inn til manager, og jeg har selv opplevd min manager som utrolig forstelsesfull og stttende.

Men, det jeg tenkte presentere n var selve arbeidsplassen, nemlig flyene! Det er jo der jeg hovedsakelig befinner meg nr jeg er p jobb.

Dette er en Airbus, og er ikke et fly jeg jobber ombord p, men det taxet forbi oss (kjrte bortover taxe-veien inn til gate) da vi hadde en turn-around i Kbenhavn.

Som passasjerer har dere sikkert merket at folk str p forskjellige posisjoner i flyet, og dette rullerer jo. Innimellom str jeg foran sammen med Purser under boarding, ellers er jeg i kabinen eller helt bakerst. Disse posisjonene frer med seg oppgaver. I dag jobbet jeg bak i flyet hele dagen, og under boarding i Kristiansand hvor vret faktisk var fint s var dette min utsikt:



Utsikten er noe av det beste jeg vet med jobben, og for min del trenger man ikke ndvendigvis vre s mange meterne over bakken for ha en fin utsikt.

Flyene er som dere helt sikkert har merket p beinplassen, ganske trange. Dette er de ogs for oss som jobber. Galley, alts kjkkenet, er supertrangt, og ofte er man to og kanskje tre inne der samtidig og preparerer til servering. Intimgrensene forsvinner litt med jobben, med andre ord. Bildet over i seg selv viser litt hvor trangt det er.

Midtgangen er ogs ganske trang, spesielt nr vi skal forbi og passasjerer sitter med knrne uti midtgangen, nettopp p grunn av lite beinplass.

Et annet kapittel er toalettene. Regner med at de fleste har ftt med seg at vi som flyverter og flyvertinner ikke har personaldo ombord, men vi m bruke det alle dere passasjerer bruker. Og vi synes det er like trangt som dere! Men igjen, vanesak. En morsom ting med toalettene som jeg opplever nesten daglig er at veldig mange ikke forstr hvordan skyvedren til toalettet fungerer. De fleste drer har vanlig pne/lukke-funksjon, men noen har skalte skyvedr-funksjon. Den skal alts dyttes. Ikke dra i askebegeret, ikke dra i "hndtaket", men dytt! Hehe.



Bildet er lnt fra google.com da jeg ikke fikk tatt et selv

Tror min konklusjon generelt er at fly er trange. Punktum. Men, dersom du vender deg til denne trangheten, s blir flyet fort verdens kuleste arbeidsplass. For det frste blir man veldig godt kjent med kolleger. For det andre blir man godt kjent med flyet ettersom det er s liten plass, og det er enklere jobbe raskere og vre mer effektiv. I tillegg s vil jeg pst at jeg selv prater mer med passasjerer siden det er s trangt! Ofte slr jeg av en prat med passasjerer i toalett-k for eksempel p charter hvor vi har god tid. Dette gjr jeg litt fordi jeg er veldig sosial og elsker prate med folk, men ogs fordi jeg mener det er god kundebehandling og god service. Gi litt av deg selv s fr ogs passasjerene et lite eierskap til selve reisen.

Siden jeg er s fornyd med arbeidsplassen min s fr jeg ogs en eierskapsflelse til jobben og flyene, ikke minst. Dette bidrar til at jeg koser meg p jobb og gir bedre service, og er mer skjerpet. Jeg vil alts gjerne vre en av de dere husker etter ha flydd med SAS. Hun hyggelige, smilende og i blant morsomme flyvertinnen som nesten hver flytur sler kaffe p seg selv.

Det aller siste jeg vil si om arbeidsplassen min er utsikten i luften. Dette er noe av det beste jeg vet, som sagt, og jeg gr aldri lei! Jeg kunne sittet time p time bare for titte ut vinduet! Solnedgang og soloppgang er det fineste, i tillegg til de f gangene jeg ser nordlys. Nesten s jeg blir forelsket

Bildet er tatt ut av vinduet p vei fra Troms til Oslo i dag.

Har du samme stolthet og eierskap til din arbeidsplass?

#flyvertinne #reise #flysas #wearetravelers #sas #flyvertinnelivet #livsstil #blogg

En flyvertinnes arbeidshverdag

  • 04.06.2016, 14:36

Siden jeg egentlig skulle vrt i Troms denne helgen, og hadde planer om vise litt av Troms, tenkte at jeg i stedet kunne fortelle litt om en vanlig dag p jobb. Aller frst, str jeg naturligvis opp og gjr meg klar og reiser til Gardermoen. P flyplassen sjekker jeg meg inn, for s ha en briefing hvor vi gr igjennom blant annet hva slags fly, hvor mange passasjerer og hvilke posisjoner vi nsker med resten av crewet. Etter dette gr vi mot flyet og vi er straks klare for boarde. Vi bruker veldig mange engelske ord, da det er internasjonalt slik at det ikke blir misforstelser nr vi som skandinavisk selskap flyr til utlandet. Dette er ogs grunnen til at kurset er p engelsk.

Nr vi har boardet alle passasjerene og kommet oss opp i luften starter serveringen av kaffe og te, og noen ganger frokost eller andre mltider dersom vi flyr utland/charter osv. servicekonseptene varierer veldig nr det kommer til hva slags flight man har og hvor lang tid man har. Jeg velger ta utgangspunkt i en innenlandsflyvning p ca en time, da det er det jeg har flydd mest etter jeg startet. For dere som ikke er s kjent med konseptet til SAS, s har vi p kortruter, eller short haul som vi kaller det, to klasser ombord i flyet. Vi har SAS PLUS, som betaler litt ekstra for billetten, men som fr alt de nsker. Ogs har vi SAS GO, som fr kaffe og te, men som m kjpe andre varer om de nsker mer.



Dette er utsikten vi har nr setebeltskiltet er p! Ikke s stort vindu til oss.

Etter serveringen er det tid for rydde inn sppel, sjekke kabinen og forberede mot landing. Etter landing gr passasjerene ut og enten kommer vaskepersonellet, som vi kaller cleaning, eller s rydder vi flyet selv. Dette kommer helt an p hvor i Norge vi befinner oss. Alt dette kan vi gjre opp mot 7 ganger i lpet av en arbeidshverdag!

N har dere ftt tittet inn i en "typisk" hverdag av livet mitt. Naturligvis skjer det nye ting og det kommer nye passasjerer hele tiden, s ingen hverdag er lik. I tillegg er jo dette kun en av mange flyvninger jeg kan ha. Det er litt begrenset hvor mye jeg kan fortelle, for naturligvis er noe rutiner og snne ting hemmelige for hvert selskap. Da jeg er veldig stolt av selskapet jeg jobber i, og respekterer jobben min velger jeg heller fortelle for lite enn for mye, s dere er klar over dette.

#flyvertinne #flyvertinnelivet #flysas #sas #reise #ferie #kattunge #sykdom #blogg #hverdag

Charter til varme Santorini

  • 28.05.2016, 17:43

I dag har jeg flyet charter fra Stavanger til Santorini, og tilbake! Har vrt relativt hektisk, men ganske gy til tross for lang dag. Heldigvis veldig varmt og godt i Santorini! Charter er ekstra gy for menneskene som reiser er kanskje ikke like reisevante som andre, og det er ekstra mye salg ombord, og ikke minst veldig god stemning blant bde passasjerer og crew.

I dag fly vi ystein Magnusson ned til Santorini og tilbake. Alle SAS-fly har navn, noe jeg synes er en morsom ting. De fleste heter Viking til etternavn, men s har du fly som dette som heter noe helt annet. Dette er et Boeing 737-700. LN-TUM, som er et av de gamle Braathens-maskinene for de interesserte.

Legger ikke ut s mye bilder av meg selv, s tenkte at en flyvertinneselfie var p tide.



Skal det vre litt kaffe?

Bare for ppeke det s er vi i kabinbesetningen frst og fremst ombord for sikkerhetsskyld. Kurset jeg hadde fr jeg fikk jobb bestod av 17 kursdager totalt, hvorav rundt 2 var rene service- og serveringsdager. Resten var kun sikkerhet. S selv om manges bilde av flyvertinner er at de kun er der for glede passasjerer med kaffe, te eller annen snacks, s har vi mange andre tanker i hodet samtidig!

Skulle gjerne ha vrt over en natt i Santorini, synes selve byene ser s utrolig koselige ut i alle disse varmere landene. Men, fr reise p ferie dit med min kommende samboer! I dag er det faktisk bare 2(!!!) dager igjen! Og i morgen kan jeg allerede si at "i morgen s flytter vi". Gleder meg utrolig mye til flytte inn og til vise frem leiligheten vr til dere.

#flyvertinne #flysas #sas #selfie #syden #varmt #santorini #hellas

SAS live music onboard

  • 26.05.2016, 17:30

Med jobben min, og forsvidt alle andre jobber, flger oppturer og nedturer, en av nedturene etter min mening er nok nr du m reise hjemmefra fr fuglene fiser og klokken ikke engang viser 4-tallet. P grunn av vanskelige busstider der jeg bor (i bare 4 dager til!!), s endte jeg med reise 03:45 hjemmefra i dag, og for et B-menneske er det ganske tft! Heldigvis ble dagen reddet av en kaffe p flytoget.

Hadde jeg ikke vrt s trtt s hadde jeg nok satt enda mer pris p det fine vre i dag morges.

Men, over til konserten. SAS har lansert noe (for en liten stund tilbake) som heter SAS Live Music hvor en artist fr lov til opptre p noen flighter. Dette innebrer masse planlegging av oss, som allerede fra fr av har noe drlig tid, men er utrolig artig! Denne gangen var jeg utrolig heldig og var en av f som fikk med meg Odd Nordstoga som presenterte en sang for oss i luften! Selv om han ikke produserer musikk i sjangrene jeg helst hrer p er han en dyktig artist, og det var veldig gy mte han i person. Passasjerene visste ingenting fr vi kom opp i luften og kapteinen annonserte, og det var generelt god stemning blant publikum! Alle satt med telefoner og filmet, og det virket veldig som om passasjerene (og oss i crewet) synes dette var artig! Beklager litt drlig kvalitet p bildet, er tatt med mobilkamera, lagt p noen filtre, s kopiert fra Instagram.

Jeg kan iallefall med trygghet si at jeg synes dette var artig!

#sas #flysas #reise #flyvertinne #musikk #konsert #oddnordstoga

Livet som flyvertinne i SAS

  • 22.05.2016, 16:51

Selv om overskriften snakker om flyvertinnelivet skal jeg starte med skrive om 17. mai. Norges nasjonaldag feiret jeg sammen med kjresten da jeg var sykemeldt etter nettopp ha operert mandlene. Siden dette var 14 dager operasjonen og jeg hadde blitt ganske frisk bestemte jeg meg for vre med p aktiviteter i sentrum hos mamma, ettersom Teun (min kjreste) er Nederlandsk og ikke har feiret 17. mai ordenltig tidligere.



Bunaden og dressen mtte p.

P 17. mai s m man unne seg litt usunt, s jeg bestemte meg for  lage pavlova, s dette er resultatet. Etter barne- og russetoget reiste vi til tanten min hvor familien var samlet og spiste mat og kake. Var i denne anledningen jeg hovedsakelig lagde pavlovaen.



Ble ganske fornyd med bde smak, konsistens og utseende p kaken!

Men, overskriften sier "Livet som flyvertinne i SAS", s tenkte fortelle noe om dette. Livet som flyvertinne i SAS er veldig artig. Jeg mter bde nye kollegaer og passasjerer hver dag, og ingen dag er lik andre. Plutselig har jeg kun en flight en dag, mens neste dag kan jeg jobbe 13 timer og fly charter. Jeg liker at det er s variabelt, slik at jeg ikke gr lei. Men det kan ogs til tider vre vanskelig forholde seg til at det ikke er faste arbeidstider/dager, slik som for eksempel ved mtte leve fra mned til mned uten kunne planlegge fremover i tid. Men, dette er noe man blir godt vandt til etterhvert i tillegg til vre mye borte, selvflgelig.



Utsikten er kanskje en av de beste godene ved jobben! Jeg kommer til fortelle mer om jobben senere, nr jeg for det frste er p jobb, og for det andre hvis det er ettersprsel etter innlegg.

#flyvertinne #sas #17mai #pavlova #kjreste

Om meg

Malin

Traveler and fashionista med base i Oslo. Deler reisene mine og planleggingen rundt reisene. For kontakt: malinelise@outlook.com

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no