hits








Malin - Design by Julie Viktoria
Design by Julie Viktoria Design by Julie Viktoria

Molde leverer

I dag har jeg egentlig hatt en veldig innholdsrik dag til jobb å være. Har rukket så mye! Startet dagen ved at jeg rakk frokosten på hotellet i Stavanger! Droppet å rette håret for å spise frokost. Hva gjør man ikke for mat? Deretter var det å fly til Oslo for så å ha en pause, hvor jeg traff på en veldig hyggelig kollega som jeg fløy med forrige slinge. Deretter fløy jeg tur/retur Stavanger, så til Molde. Fikk tatt noen blinkskudd! Utsikten fra kontoret mitt er den beste.


Siden det har vært så fint vær i Stavanger i dag passet jeg på å ta noen lekre bilder med sol. Å se SAS-logoen på flyene bortover gjør meg faktisk litt varm innvendig. Tror jeg har blitt smittet av all stoltheten som vandrer blant ansatte (har skrevet om dette i et tidligere innlegg for så vidt).


Vi har så sabla små vinduer bak på dørene, haha. I utgangspunktet er de nok ikke ment til å se ut av, ellers har jeg et håp om at de ville vært større. I natt sover jeg i Molde, hvor jeg faktisk aldri har vært før. Jeg og June, som jeg flyr med, fant ut at vi skulle gå på date og spise på Glass, en ganske populær restaurant her i Molde. Var mange mennesker der i dag så var veldig livlig både blant gjester og ansatte.


Spiste selvfølgelig pasta bolognese (lever av pasta), og den var supergod! En av de bedre variantene av bolognese.


Presterte selvfølgelig å rote til den flotte danderingen før jeg tok bilde fordi jeg var så himla sulten, så egentlig så det mye bedre ut.. Men var supergodt, lover! Det flotte med jobben min er jo at vi som regel har noen spisesteder hvor vi får litt avslag om vi viser ansattkortet. Noen goder må vi ha (i tillegg til hotellrom, hyggelige kollegaer og en arbeidsplass å være stolt av). Så flink som jeg er har jeg til og med rundet av kvelden med en skikkelig styrkeøkt! Kommer til å være forferdelig støl i morgen, det er jeg sikker på!


Må selvsagt dokumentere hvor flink jeg er! Neida (joda). Men trening er superviktig både for helsa og for jobben. Alt ombord går mye smidigere om man har litt ok kondis og styrke. Vognene i seg selv veier tross alt 100-150kg i tillegg til at vi opererer med G-krefter og luft som tilsvarer Galdhøpiggen! Men nå er det tid for netflix and chill, eller kanskje bare netflix, haha. Jeg og Teun skal nemlig skype og se på skrekkfilm sammen. Tør ikke å se det alene..

#flyvertinne #reise #sas #molde #glassrestaurant #glassrestaurantogbar #pasta #trening #styrketrening




Når hotellsengen blir hjem nummer to

Hotellrom.... What a luxury! Jeg har ikke lov til å si hvor vi overnatter, av sikkerhetsmessige hensyn. I hodet mitt fortsatte jeg med "ber vi deg om å bli sittende med sikkerhetsbeltet fastspent"... Har safety-annonseringen helt i hodet etter jobb, haha. Men uansett, hotellet jeg bor på nå i Stavanger er helt sinnsykt fint! Fikk en diger kontinentalseng stappet med puter bare til meg.


Nå skulle Teun likt å være her! I tillegg er det diger flatskjerm og te og kaffe her, så hadde det ikke vært for at jeg har så kort stopp så hadde jeg gått all-in. Vurderer om jeg skal rekke en løpetur i morgen tidlig i tillegg til frokosten her. Har aldri vært på hotellet her før, så frokosten blir jo det viktigste jeg må prøve (matvrak much?). Det jeg kjenner er kjedelig med å være ute på slinge med overnattinger er å savne Teun.. Nå har han vært borte en del i tillegg til at jeg har jobbet mye i det siste, og da er det ekstra tungt å skulle sove på et hotellrom alene. I tillegg så savner jeg selvfølgelig pusekattene mine!

Men nå skal jeg ta kvelden. Skal jo forhåpentligvis opp tidlig for å trene litt i morgen (om jeg ikke velger å sove bort frokosten isteden).

#flyvertinne #sas #hotell #stavanger #reise




Når flyet kaller

Såå lenge varte "friheten", haha. Jeg som hadde tenkt til å lage et innlegg med bilde av beina på bordet, tekoppen i hånda og tv-skjermen for å vise hvor deilig det er å tjene penger på å ligge i sofaen. Men, så ble jeg kalt ut på en tredagers-slinge isteden. Jaja. Skal sove i Molde faktisk! Har aldri vært i Molde før, så om noen har noe tips til noe å gjøre eller et sted å spise en god lunsj så bring it on! Det kjedelige med at jeg ble kalt ut nå er at jeg A) ikke får møtt Teun, for han er jo ikke hjemme før sent i kveld, og B) jeg kommer ikke hjem før kjempesent på søndag.. Men dette gjør jo bare at jeg gleder meg enda mer til søndag kveld (og jeg kan sove lenge hele helgen, haha). Så snill kjæreste som jeg er så har jeg til og med laget middag til Teun kommer hjem, siden jeg ikke er her og jeg vet at han har hatt litt manflu i det siste (han har faktisk hatt feber altså).


Så da blir han forhåpentligvis kjempeglad når han kommer hjem. I tillegg var jeg "skikkelig sunn" i går og sparte et browniestykke til han. Men nå kaller flyet, så jeg må reise. Skal hele veien til Stavanger, så tur/retur London Heathrow fra Stavager. Blir en hyggelig og kort dag på meg i dag!

#flyvertinne #sas #sunnmat #standby #reise #london #stavanger #molde




Sushi is life

I dag tidlig våknet jeg opp til en skuffelse. Kanskje stygt å si det, men sånn er det. Frokosten jeg så pent og pyntelig hadde bestilt og hengt på døren i går kveld kom aldri. Det var den starten på dagen liksom. Så da demonstrerte jeg ved å ikke spise i det hele tatt, haha. Eller, spiste en banan. Jobben min krever at jeg både har spist og er ferdig uthvilt, så noe måtte jeg ha i magen.

Turen bar videre til Oslo i dag, så tur/retur Stavanger og til slutt endte jeg opp i Bodø. Aldri vært her før og det var overraskende stort og fint her! Vi kom inn sent, så jeg har ikke rukket å gå rundt for å kikke enda, men skal ta meg en liten tur i sentrum i morgen. Men, jeg har rukket å kjøpe sushi på en superfin restaurant kalt Ohma! Matvraket som jeg er, haha.


Har ikke rukket å smake enda, men både ser og lukter supergodt! I morgen er siste dag av denne tredagersslingen, og jeg gleder meg skikkelig til å komme hjem til Teun og til kattene (selvfølgelig). Blir godt med litt fri og litt fokus på skole og trening igjen.

#flyvertinne #sas #reise #sushi #london #engelskfrokost 




London calling

Jeg er så forferdelig reisesyk om dagen. Det er helt latterlig. I februar har jeg meldt inn mange dager, og fått masse produksjon (altså flyvninger), og det føles bare som om noen gnir salt i sårene når vi etter en time på Las Palmas må vende snuten mot kalde nord igjen. Heldigvis er jobben min så varierende at jeg innimellom er så heldig å få stopp i London! Vel og merke bare airport-hotel, but still. London! Har hørt at frokosten her er sinnsykt god, og det er nok for meg, haha.


Frokostmenyen er fantastisk. Du kan bare skrive på hva du vil ha, og henge dette kortet på døren. Blir skikkelig engelsk frokost for alle pengene her, definitivt. Selv om de kjører på feil side av veien er de i allefall gode på service!

I morgen bærer det videre til Bodø (kanskje ikke fullt så eksotisk) hvor jeg faktisk aldri har vært før. Tenkte å trene litt, men samvittigheten sier at jeg kanskje burde gjøre litt skolearbeid.. Skal liksom prøve å være litt stjernestudent, selv om dette er vanskelig når man sikler på reiser hele tiden.

God natt! Skal Tross alt opp tidlig for å få med meg en skikkelig engelsk frokost..

#london #reise #sas #flyvertinne #engelskfrokost




Til deg som er flyredd fra meg som flyvertinne

Nå er det en liten stund siden sist! Med hest på fòr og lange dager på jobb blir det litt liten tid til blogging og da prioriteres nære og kjære i stedet. Men, kommer sterkt tilbake i dag! På grunn av flere forespørsler av lesere som er flyredde tenkte jeg å lage et innlegg hvor jeg beskriver litt hva som foregår i flyet, bakgrunnen for lydene som kommer og hva som skjer under turbulens.

For det første vil jeg påpeke at fly er en av de tryggeste fremkomstmidlene du kan benytte deg av. Tenk på hvor mange avganger det er på hver enkelt flyplass hver eneste dag, og hvor sjeldent det faktisk skjer noe! De færreste er redde for å kjøre bil, men her er risikoen faktisk mye større for at noe skal skje. Husk at omtrent alle kan få førerkort, men en liten andel av befolkningen har kunnskap, holdning og ikke minst ferdigheter til å bli piloter. Men, jeg var flyredd da jeg var yngre selv, så jeg vet at dette ikke nødvendigvis trøster. For min del fant jeg ut at knowledge is power, og at jeg ble mindre redd av å vite mer om hva som foregikk. Derfor skal jeg forklare litt til dere i dag.

Kan flyet falle ned fra himmelen?

Jeg vil starte med å forklare hvordan flyet i seg selv faktisk kan sveve over bakken, da dette er noe ikke altfor mange ikke spesielt interesserte kan så mye om. Flyets vinge er konstruert på en slik måte at luften som beveger seg over har lengre vei å "reise" enn luften som beveger seg under vingen. Dette gjør at luften over har en høyere fart, og skaper derfor lavtrykk. På den andre siden har luften som flyter under vingen en lavere fart, noe som skaper høytrykket. Det er denne trykkforskjellen som driver flyet oppover og som gir det såkalte løftet.



Altså, ved riktig fart har flyet, som veier gudene vet hvor mange tonn, mulighet til å løftes over bakken. Mange har da spurt meg om hva som skjer om motorkraften kuttes, og om flyet da kan falle rett ned. Heldigvis er flyene konstruert slik at de kan fly langt på kun en motor. I tillegg så kan fly også sveve veldig langt uten motorkraft!

Turbulens

Turbulens er kanskje det flest har fortalt meg at de er redde for, og dette er noe av det jeg selv var redd for da jeg var yngre. Akkurat som bølger påvirker båten, påvirker vind flyet. Luften er i konstant bevegelse, og dette gir utslag i form av risting, som vi kaller det. Turbulens er ikke bare ubehagelig for dere passasjerer, men også for oss i besetningen. Jeg synes ikke turbulens er noe gøy (med unntak av de gangene jeg sitter fastspent og det kiler i magen), og er det noe jeg virkelig har respekt for er det dette. Skroget på flyet er svært slitesterkt og er bygd nettopp for å tåle store mengder turbulens. Faktisk er det utført vingetester som viser at vingen på flyet kan bøyes omtrent loddrett opp før de knekker.  mye turbulens tåler flyet! For min del er det veldig imponerende. Det eneste som er skummelt, og som man virkelig bør ta på alvor når det kommer til turbulens, er å sikre seg selv med et sikkerhetsbelte. Flyet tåler turbulens, men DU tåler det ikke. Turbulens kan være så kraftig at du selv kan bli slengt rundt og skadet, og selv om passasjerer gjerne ikke tenker på det, så er dette risikoen ved turbulens. Alle beskjedene vi gir kommer av en grunn!



Teknisk feil, klaustrofobi, uvante lyder og mangel på kontroll

Vi i besetningen er jo de som har kontrollen i flyet, og mye av frykten hos flyredde kan komme av mangel på kontroll. Enten er man redd for at man selv ikke kan komme seg ut av en eventuell nødssituasjon fordi flyet er lukket eller at det skjer en teknisk feil på flyet en selv ikke har kontroll på. For å si det sånn, så er ikke dette så ulikt toget. Som passasjer på toget har man ikke mer kontroll enn ombord på et fly, annet enn at man kan gå på toalettet hele tiden, og at det ikke er noe skilt som indikerer at sikkerhetsbeltet skal være festet. Skjer det noe på toget må toget også stoppe før det kan evakuere, slik som flyet må lande. At det kan være litt klaustrofobisk har jeg forståelse for da det er veldig trange forhold, og jeg vil anbefale passasjerer som føler på denne klaustrofobien å holde seg i aktivitet med noe slik som å lese bok, eller høre på musikk. Kom gjerne bort til oss i besetningen for å snakke, og fortell oss gjerne hvordan du har det. Vi hjelper gjerne til!

Når det kommer til uvante lyder og tekniske feil, handler dette også mye om kunnskap. Lyder som vanligvis kommer under oppstart er APU-en, som er en hjelpemotor som sitter helt bak i flyet. Dette er grunnen til at det alltid bråker så fælt bakerst. I tillegg til dette justeres flaps før take-off, noe som lager lyder. Hører du mye pling er det rett og slett fordi vi kommuniserer med hverandre, og er ikke uvanlig. Det samme gjelder om vi går endel igjennom kabinen. Bare på flyturen min i dag har jeg ikke telling på hvor mange ganger jeg har gått igjennom kabinen. Når det kommer til landing så kommer hjulene ut en liten stund før, noe som lager lyd. Det samme gjelder når de bremser ved bruk av flaps. Selve oppbremsingen på bakken bråker også litt fordi det er en rekke med lys der for å indikere hvor flyet skal lande, som vi da kjører over. Med andre ord, helt vanlige lyder. Når det kommer til tekniske feil, så har vi i besetningen utrolig mange rutiner og sjekklister (noe jeg ikke vil gå inn på), og risikoen for en teknisk feil er minimal.

Hva om det brenner?

Brann er kanskje noe av det mest fatale som kan skje ombord, ettersom brann sprer seg fort ved hjelp av oksygen, brennbart materiale og en høy temperatur (uavhengig om du er på et fly eller ikke). Det positive her er at hele flyet er laget av flammehemmende materiale, og at dersom det skulle ta fyr, så vil ikke dette spre seg like lett. I tillegg har vi nødvendig utstyr og trening for å kunne håndtere en situasjon som dette. Noe av det fine med jobben er også at vi alltid har med forskjellige mennesker ombord, så du skal ikke se bort ifra at det sitter en brannkonstabel blant passasjerene. Det mest brannfarlige en kan ta med ombord er faktisk litiumbatterier, noe som finnes inni datamaskiner, mobiler og mange andre elektroniske duppeditter, så dette er noe å tenke over!

Terror

Dette er et tema veldig mange ikke ønsker å prate om, og som er veldig rammet i media. Flyene frakter veldig mange passasjerer, og flybransjen har generelt stor omtale i media, som dessverre har gjort seg et mål for terrorister. Heldigvis finnes det sikkerhetskontroller som hver enkelt må igjennom (også ansatte), og det finnes politi på flyplassen. I tillegg så er vi i kabinen og bakkepersonellet veldig flinke på å "gjennomskue". Som sagt har vi rutiner som følges, mer kan jeg dessverre ikke gå inn på her, men sikkerheten kommer først. Heldigvis er heller ikke dette noe som rammer ofte, og dette kan også ramme tog, t-bane eller andre plasser hvor folk ferdes. Med andre ord, skal man være redd for terror bør man være det over alt.

Håper dette virkelig var til hjelp for dere som har flyskrekk. Send gjerne flere forespørsler dersom dere skulle ønske å vite noe mer!

#flysas #sas #wearetravelers #flyvertinne #flyvertinnelivet #flyskrekk #fly #reise #ferie #mestring




Charter til Chios i mørket

Nå er det noen dager siden forrige oppdatering, og det har skjedd ganske mye siden sist! Jeg har vært på charter til Lesbos, en av øyene i Hellas, med mellomlanding i Chios. Denne turen var en tur ut over det vanlige! For det første så hadde vi sykdomstilfelle ombord, noe som er relativt "vanlig" (dessverre) på charterturer. Mange som ferierer om sommeren, og da er det dessverre større sannsynlighet for at noe slikt kan skje. For det andre så var vi grunnet cateringen ca 30 minutter for sene, noe som både for passasjerene og oss er kjedelig. Vi har veldig liten tidsmargin når vi flyr så langt. Det skal ikke så mye før vi blir satt av fordi vi jobber for lenge, noe som er veldig kjedelig for passasjerene som skal hjem. For det tredje så er rullebanen på Chios den korteste rullebanen vi har lov til å lande på, så nedbremsingen og take-off var veldig brått og "brutalt", noe som var litt spennende! Det er vanlig at det blir slik på Chios, altså.

I tillegg til dette så delte LO Luftfart mitt forrige innlegg på Facebook! Og dette er foreningen min fagforening Norsk Kabinforening tilhører, så det var ekstra gøy. I dag har jeg også vært med på en photoshoot i forbindelse med jobb, men mer enn det vil jeg ikke si foreløpig! Dere får følge med. Om en liten måned kommer resultatet!

Nå har jeg fri noen dager hvor jeg skal ri hesten jeg nettopp har fått på fór. Endelig skal jeg friske opp i dressurkunnskapene igjen! Jeg red nemlig aktivt i dressur tidligere. Det kommer nok til å bli noen oppdateringer rundt hest også.

På torsdag igjen bærer det av sted til London på jobb om noen dager!

#flysas #sas #wearetravelers #nkf #loluftfart #flyvertinne #reise #london #charter #hellas #hest #dressur




Flyet: Verdens beste arbeidsplass

Jeg er helt sikkert ikke den eneste som er stolt av arbeidsplassen min. I og for seg så er jo arbeidsplassen min SAS, og jeg er kjempestolt av å være en del av Skandinavias eldste og mest veldrevne flyselskap. SAS er et veldig fint selskap å være ansatt i, fordi vi har så mange goder gjennom jobben og fagforeninger. I tillegg så har vi et veldig godt fungerende system med managere som hver AH (Air Host/Hostess) / AS (Air Steward/Stewardess) / AP (Air Purser) har en egen av. Det er lav terskel for å komme inn til manager, og jeg har selv opplevd min manager som utrolig forståelsesfull og støttende.

Men, det jeg tenkte å presentere nå var selve arbeidsplassen, nemlig flyene! Det er jo der jeg hovedsakelig befinner meg når jeg er på jobb.

Dette er en Airbus, og er ikke et fly jeg jobber ombord på, men det taxet forbi oss (kjørte bortover taxe-veien inn til gate) da vi hadde en turn-around i København.

Som passasjerer har dere sikkert merket at folk står på forskjellige posisjoner i flyet, og dette rullerer jo. Innimellom står jeg foran sammen med Purser under boarding, ellers er jeg i kabinen eller helt bakerst. Disse posisjonene fører med seg oppgaver. I dag jobbet jeg bak i flyet hele dagen, og under boarding i Kristiansand hvor været faktisk var fint så var dette min utsikt:



Utsikten er noe av det beste jeg vet med jobben, og for min del trenger man ikke nødvendigvis å være så mange meterne over bakken for å ha en fin utsikt.

Flyene er som dere helt sikkert har merket på beinplassen, ganske trange. Dette er de også for oss som jobber. Galley, altså kjøkkenet, er supertrangt, og ofte er man to og kanskje tre inne der samtidig og preparerer til servering. Intimgrensene forsvinner litt med jobben, med andre ord. Bildet over i seg selv viser litt hvor trangt det er.

Midtgangen er også ganske trang, spesielt når vi skal forbi og passasjerer sitter med knærne uti midtgangen, nettopp på grunn av lite beinplass.

Et annet kapittel er toalettene. Regner med at de fleste har fått med seg at vi som flyverter og flyvertinner ikke har personaldo ombord, men vi må bruke det alle dere passasjerer bruker. Og vi synes det er like trangt som dere! Men igjen, vanesak. En morsom ting med toalettene som jeg opplever nesten daglig er at veldig mange ikke forstår hvordan skyvedøren til toalettet fungerer. De fleste dører har vanlig åpne/lukke-funksjon, men noen har såkalte skyvedør-funksjon. Den skal altså dyttes. Ikke dra i askebegeret, ikke dra i "håndtaket", men dytt! Hehe.



Bildet er lånt fra google.com da jeg ikke fikk tatt et selv

Tror min konklusjon generelt er at fly er trange. Punktum. Men, dersom du vender deg til denne trangheten, så blir flyet fort verdens kuleste arbeidsplass. For det første blir man veldig godt kjent med kolleger. For det andre blir man godt kjent med flyet ettersom det er så liten plass, og det er enklere å jobbe raskere og være mer effektiv. I tillegg så vil jeg påstå at jeg selv prater mer med passasjerer siden det er så trangt! Ofte slår jeg av en prat med passasjerer i toalett-kø for eksempel på charter hvor vi har god tid. Dette gjør jeg litt fordi jeg er veldig sosial og elsker å prate med folk, men også fordi jeg mener det er god kundebehandling og god service. Gi litt av deg selv så får også passasjerene et lite eierskap til selve reisen.

Siden jeg er så fornøyd med arbeidsplassen min så får jeg også en eierskapsfølelse til jobben og flyene, ikke minst. Dette bidrar til at jeg koser meg på jobb og gir bedre service, og er mer skjerpet. Jeg vil altså gjerne være en av de dere husker etter å ha flydd med SAS. Hun hyggelige, smilende og i blant morsomme flyvertinnen som nesten hver flytur søler kaffe på seg selv.

Det aller siste jeg vil si om arbeidsplassen min er utsikten i luften. Dette er noe av det beste jeg vet, som sagt, og jeg går aldri lei! Jeg kunne sittet time på time bare for å titte ut vinduet! Solnedgang og soloppgang er det fineste, i tillegg til de få gangene jeg ser nordlys. Nesten så jeg blir forelsket

Bildet er tatt ut av vinduet på vei fra Tromsø til Oslo i dag.

Har du samme stolthet og eierskap til din arbeidsplass?

#flyvertinne #reise #flysas #wearetravelers #sas #flyvertinnelivet #livsstil #blogg




En flyvertinnes arbeidshverdag

Siden jeg egentlig skulle vært i Tromsø denne helgen, og hadde planer om å vise litt av Tromsø, tenkte at jeg i stedet kunne fortelle litt om en vanlig dag på jobb. Aller først, står jeg naturligvis opp og gjør meg klar og reiser til Gardermoen. På flyplassen sjekker jeg meg inn, for så å ha en briefing hvor vi går igjennom blant annet hva slags fly, hvor mange passasjerer og hvilke posisjoner vi ønsker med resten av crewet. Etter dette går vi mot flyet og vi er straks klare for å boarde. Vi bruker veldig mange engelske ord, da det er internasjonalt slik at det ikke blir misforståelser når vi som skandinavisk selskap flyr til utlandet. Dette er også grunnen til at kurset er på engelsk.

Når vi har boardet alle passasjerene og kommet oss opp i luften starter serveringen av kaffe og te, og noen ganger frokost eller andre måltider dersom vi flyr utland/charter osv. servicekonseptene varierer veldig når det kommer til hva slags flight man har og hvor lang tid man har. Jeg velger å ta utgangspunkt i en innenlandsflyvning på ca en time, da det er det jeg har flydd mest etter jeg startet. For dere som ikke er så kjent med konseptet til SAS, så har vi på kortruter, eller short haul som vi kaller det, to klasser ombord i flyet. Vi har SAS PLUS, som betaler litt ekstra for billetten, men som får alt de ønsker. Også har vi SAS GO, som får kaffe og te, men som må kjøpe andre varer om de ønsker mer.



Dette er utsikten vi har når setebeltskiltet er på! Ikke så stort vindu til oss.

Etter serveringen er det tid for å rydde inn søppel, sjekke kabinen og forberede mot landing. Etter landing går passasjerene ut og enten kommer vaskepersonellet, som vi kaller cleaning, eller så rydder vi flyet selv. Dette kommer helt an på hvor i Norge vi befinner oss. Alt dette kan vi gjøre opp mot 7 ganger i løpet av en arbeidshverdag!

Nå har dere fått tittet inn i en "typisk" hverdag av livet mitt. Naturligvis skjer det nye ting og det kommer nye passasjerer hele tiden, så ingen hverdag er lik. I tillegg er jo dette kun en av mange flyvninger jeg kan ha. Det er litt begrenset hvor mye jeg kan fortelle, for naturligvis er noe rutiner og sånne ting hemmelige for hvert selskap. Da jeg er veldig stolt av selskapet jeg jobber i, og respekterer jobben min velger jeg heller å fortelle for lite enn for mye, så dere er klar over dette.

#flyvertinne #flyvertinnelivet #flysas #sas #reise #ferie #kattunge #sykdom #blogg #hverdag




Charter til varme Santorini

I dag har jeg fløyet charter fra Stavanger til Santorini, og tilbake! Har vært relativt hektisk, men ganske gøy til tross for lang dag. Heldigvis veldig varmt og godt i Santorini! Charter er ekstra gøy for menneskene som reiser er kanskje ikke like reisevante som andre, og det er ekstra mye salg ombord, og ikke minst veldig god stemning blant både passasjerer og crew.

I dag fløy vi Øystein Magnusson ned til Santorini og tilbake. Alle SAS-fly har navn, noe jeg synes er en morsom ting. De fleste heter Viking til etternavn, men så har du fly som dette som heter noe helt annet. Dette er et Boeing 737-700. LN-TUM, som er et av de gamle Braathens-maskinene for de interesserte.

Legger ikke ut så mye bilder av meg selv, så tenkte at en flyvertinneselfie var på tide.



Skal det være litt kaffe?

Bare for å påpeke det så er vi i kabinbesetningen først og fremst ombord for sikkerhetsskyld. Kurset jeg hadde før jeg fikk jobb bestod av 17 kursdager totalt, hvorav rundt 2 var rene service- og serveringsdager. Resten var kun sikkerhet. Så selv om manges bilde av flyvertinner er at de kun er der for å glede passasjerer med kaffe, te eller annen snacks, så har vi mange andre tanker i hodet samtidig!

Skulle gjerne ha vært over en natt i Santorini, synes selve byene ser så utrolig koselige ut i alle disse varmere landene. Men, får reise på ferie dit med min kommende samboer! I dag er det faktisk bare 2(!!!) dager igjen! Og i morgen kan jeg allerede si at "i morgen så flytter vi". Gleder meg utrolig mye til å flytte inn og til å vise frem leiligheten vår til dere.

#flyvertinne #flysas #sas #selfie #syden #varmt #santorini #hellas




SAS live music onboard

Med jobben min, og forsåvidt alle andre jobber, følger oppturer og nedturer, en av nedturene etter min mening er nok når du må reise hjemmefra før fuglene fiser og klokken ikke engang viser 4-tallet. På grunn av vanskelige busstider der jeg bor (i bare 4 dager til!!), så endte jeg med å reise 03:45 hjemmefra i dag, og for et B-menneske er det ganske tøft! Heldigvis ble dagen reddet av en kaffe på flytoget.

Hadde jeg ikke vært så trøtt så hadde jeg nok satt enda mer pris på det fine være i dag morges.

Men, over til konserten. SAS har lansert noe (for en liten stund tilbake) som heter SAS Live Music hvor en artist får lov til å opptre på noen flighter. Dette innebærer masse planlegging av oss, som allerede fra før av har noe dårlig tid, men er utrolig artig! Denne gangen var jeg utrolig heldig og var en av få som fikk med meg Odd Nordstoga som presenterte en sang for oss i luften! Selv om han ikke produserer musikk i sjangrene jeg helst hører på er han en dyktig artist, og det var veldig gøy å møte han i person. Passasjerene visste ingenting før vi kom opp i luften og kapteinen annonserte, og det var generelt god stemning blant publikum! Alle satt med telefoner og filmet, og det virket veldig som om passasjerene (og oss i crewet) synes dette var artig! Beklager litt dårlig kvalitet på bildet, er tatt med mobilkamera, lagt på noen filtre, så kopiert fra Instagram.

Jeg kan iallefall med trygghet si at jeg synes dette var artig!

#sas #flysas #reise #flyvertinne #musikk #konsert #oddnordstoga




Livet som flyvertinne i SAS

Selv om overskriften snakker om flyvertinnelivet skal jeg starte med å skrive om 17. mai. Norges nasjonaldag feiret jeg sammen med kjæresten da jeg var sykemeldt etter å nettopp ha operert mandlene. Siden dette var 14 dager operasjonen og jeg hadde blitt ganske frisk bestemte jeg meg for å være med på aktiviteter i sentrum hos mamma, ettersom Teun (min kjæreste) er Nederlandsk og ikke har feiret 17. mai ordenltig tidligere.



Bunaden og dressen måtte på.

På 17. mai så må man unne seg litt usunt, så jeg bestemte meg for å lage pavlova, så dette er resultatet. Etter barne- og russetoget reiste vi til tanten min hvor familien var samlet og spiste mat og kake. Var i denne anledningen jeg hovedsakelig lagde pavlovaen.



Ble ganske fornøyd med både smak, konsistens og utseende på kaken!

Men, overskriften sier "Livet som flyvertinne i SAS", så tenkte å fortelle noe om dette. Livet som flyvertinne i SAS er veldig artig. Jeg møter både nye kollegaer og passasjerer hver dag, og ingen dag er lik andre. Plutselig har jeg kun en flight en dag, mens neste dag kan jeg jobbe 13 timer og fly charter. Jeg liker at det er så variabelt, slik at jeg ikke går lei. Men det kan også til tider være vanskelig å forholde seg til at det ikke er faste arbeidstider/dager, slik som for eksempel ved å måtte leve fra måned til måned uten å kunne planlegge fremover i tid. Men, dette er noe man blir godt vandt til etterhvert i tillegg til å være mye borte, selvfølgelig.



Utsikten er kanskje en av de beste godene ved jobben! Jeg kommer til å fortelle mer om jobben senere, når jeg for det første er på jobb, og for det andre hvis det er etterspørsel etter innlegg.

#flyvertinne #sas #17mai #pavlova #kjæreste





Design laget av Julie Viktoria