Malin - Design by Julie Viktoria
Design by Julie Viktoria Design by Julie Viktoria

Til deg som er flyredd fra meg som flyvertinne

Nå er det en liten stund siden sist! Med hest på fòr og lange dager på jobb blir det litt liten tid til blogging og da prioriteres nære og kjære i stedet. Men, kommer sterkt tilbake i dag! På grunn av flere forespørsler av lesere som er flyredde tenkte jeg å lage et innlegg hvor jeg beskriver litt hva som foregår i flyet, bakgrunnen for lydene som kommer og hva som skjer under turbulens.

For det første vil jeg påpeke at fly er en av de tryggeste fremkomstmidlene du kan benytte deg av. Tenk på hvor mange avganger det er på hver enkelt flyplass hver eneste dag, og hvor sjeldent det faktisk skjer noe! De færreste er redde for å kjøre bil, men her er risikoen faktisk mye større for at noe skal skje. Husk at omtrent alle kan få førerkort, men en liten andel av befolkningen har kunnskap, holdning og ikke minst ferdigheter til å bli piloter. Men, jeg var flyredd da jeg var yngre selv, så jeg vet at dette ikke nødvendigvis trøster. For min del fant jeg ut at knowledge is power, og at jeg ble mindre redd av å vite mer om hva som foregikk. Derfor skal jeg forklare litt til dere i dag.

Kan flyet falle ned fra himmelen?

Jeg vil starte med å forklare hvordan flyet i seg selv faktisk kan sveve over bakken, da dette er noe ikke altfor mange ikke spesielt interesserte kan så mye om. Flyets vinge er konstruert på en slik måte at luften som beveger seg over har lengre vei å "reise" enn luften som beveger seg under vingen. Dette gjør at luften over har en høyere fart, og skaper derfor lavtrykk. På den andre siden har luften som flyter under vingen en lavere fart, noe som skaper høytrykket. Det er denne trykkforskjellen som driver flyet oppover og som gir det såkalte løftet.



Altså, ved riktig fart har flyet, som veier gudene vet hvor mange tonn, mulighet til å løftes over bakken. Mange har da spurt meg om hva som skjer om motorkraften kuttes, og om flyet da kan falle rett ned. Heldigvis er flyene konstruert slik at de kan fly langt på kun en motor. I tillegg så kan fly også sveve veldig langt uten motorkraft!

Turbulens

Turbulens er kanskje det flest har fortalt meg at de er redde for, og dette er noe av det jeg selv var redd for da jeg var yngre. Akkurat som bølger påvirker båten, påvirker vind flyet. Luften er i konstant bevegelse, og dette gir utslag i form av risting, som vi kaller det. Turbulens er ikke bare ubehagelig for dere passasjerer, men også for oss i besetningen. Jeg synes ikke turbulens er noe gøy (med unntak av de gangene jeg sitter fastspent og det kiler i magen), og er det noe jeg virkelig har respekt for er det dette. Skroget på flyet er svært slitesterkt og er bygd nettopp for å tåle store mengder turbulens. Faktisk er det utført vingetester som viser at vingen på flyet kan bøyes omtrent loddrett opp før de knekker.  mye turbulens tåler flyet! For min del er det veldig imponerende. Det eneste som er skummelt, og som man virkelig bør ta på alvor når det kommer til turbulens, er å sikre seg selv med et sikkerhetsbelte. Flyet tåler turbulens, men DU tåler det ikke. Turbulens kan være så kraftig at du selv kan bli slengt rundt og skadet, og selv om passasjerer gjerne ikke tenker på det, så er dette risikoen ved turbulens. Alle beskjedene vi gir kommer av en grunn!



Teknisk feil, klaustrofobi, uvante lyder og mangel på kontroll

Vi i besetningen er jo de som har kontrollen i flyet, og mye av frykten hos flyredde kan komme av mangel på kontroll. Enten er man redd for at man selv ikke kan komme seg ut av en eventuell nødssituasjon fordi flyet er lukket eller at det skjer en teknisk feil på flyet en selv ikke har kontroll på. For å si det sånn, så er ikke dette så ulikt toget. Som passasjer på toget har man ikke mer kontroll enn ombord på et fly, annet enn at man kan gå på toalettet hele tiden, og at det ikke er noe skilt som indikerer at sikkerhetsbeltet skal være festet. Skjer det noe på toget må toget også stoppe før det kan evakuere, slik som flyet må lande. At det kan være litt klaustrofobisk har jeg forståelse for da det er veldig trange forhold, og jeg vil anbefale passasjerer som føler på denne klaustrofobien å holde seg i aktivitet med noe slik som å lese bok, eller høre på musikk. Kom gjerne bort til oss i besetningen for å snakke, og fortell oss gjerne hvordan du har det. Vi hjelper gjerne til!

Når det kommer til uvante lyder og tekniske feil, handler dette også mye om kunnskap. Lyder som vanligvis kommer under oppstart er APU-en, som er en hjelpemotor som sitter helt bak i flyet. Dette er grunnen til at det alltid bråker så fælt bakerst. I tillegg til dette justeres flaps før take-off, noe som lager lyder. Hører du mye pling er det rett og slett fordi vi kommuniserer med hverandre, og er ikke uvanlig. Det samme gjelder om vi går endel igjennom kabinen. Bare på flyturen min i dag har jeg ikke telling på hvor mange ganger jeg har gått igjennom kabinen. Når det kommer til landing så kommer hjulene ut en liten stund før, noe som lager lyd. Det samme gjelder når de bremser ved bruk av flaps. Selve oppbremsingen på bakken bråker også litt fordi det er en rekke med lys der for å indikere hvor flyet skal lande, som vi da kjører over. Med andre ord, helt vanlige lyder. Når det kommer til tekniske feil, så har vi i besetningen utrolig mange rutiner og sjekklister (noe jeg ikke vil gå inn på), og risikoen for en teknisk feil er minimal.

Hva om det brenner?

Brann er kanskje noe av det mest fatale som kan skje ombord, ettersom brann sprer seg fort ved hjelp av oksygen, brennbart materiale og en høy temperatur (uavhengig om du er på et fly eller ikke). Det positive her er at hele flyet er laget av flammehemmende materiale, og at dersom det skulle ta fyr, så vil ikke dette spre seg like lett. I tillegg har vi nødvendig utstyr og trening for å kunne håndtere en situasjon som dette. Noe av det fine med jobben er også at vi alltid har med forskjellige mennesker ombord, så du skal ikke se bort ifra at det sitter en brannkonstabel blant passasjerene. Det mest brannfarlige en kan ta med ombord er faktisk litiumbatterier, noe som finnes inni datamaskiner, mobiler og mange andre elektroniske duppeditter, så dette er noe å tenke over!

Terror

Dette er et tema veldig mange ikke ønsker å prate om, og som er veldig rammet i media. Flyene frakter veldig mange passasjerer, og flybransjen har generelt stor omtale i media, som dessverre har gjort seg et mål for terrorister. Heldigvis finnes det sikkerhetskontroller som hver enkelt må igjennom (også ansatte), og det finnes politi på flyplassen. I tillegg så er vi i kabinen og bakkepersonellet veldig flinke på å "gjennomskue". Som sagt har vi rutiner som følges, mer kan jeg dessverre ikke gå inn på her, men sikkerheten kommer først. Heldigvis er heller ikke dette noe som rammer ofte, og dette kan også ramme tog, t-bane eller andre plasser hvor folk ferdes. Med andre ord, skal man være redd for terror bør man være det over alt.

Håper dette virkelig var til hjelp for dere som har flyskrekk. Send gjerne flere forespørsler dersom dere skulle ønske å vite noe mer!

#flysas #sas #wearetravelers #flyvertinne #flyvertinnelivet #flyskrekk #fly #reise #ferie #mestring





Design laget av Julie Viktoria
hits