hits

Til deg som er flyredd fra meg som flyvertinne

  • 03.07.2016, 03:40

N er det en liten stund siden sist! Med hest p fr og lange dager p jobb blir det litt liten tid til blogging og da prioriteres nre og kjre i stedet. Men, kommer sterkt tilbake i dag! P grunn av flere foresprsler av lesere som er flyredde tenkte jeg lage et innlegg hvor jeg beskriver litt hva som foregr i flyet, bakgrunnen for lydene som kommer og hva som skjer under turbulens.

For det frste vil jeg ppeke at fly er en av de tryggeste fremkomstmidlene du kan benytte deg av. Tenk p hvor mange avganger det er p hver enkelt flyplass hver eneste dag, og hvor sjeldent det faktisk skjer noe! De frreste er redde for kjre bil, men her er risikoen faktisk mye strre for at noe skal skje. Husk at omtrent alle kan f frerkort, men en liten andel av befolkningen har kunnskap, holdning og ikke minst ferdigheter til bli piloter. Men, jeg var flyredd da jeg var yngre selv, s jeg vet at dette ikke ndvendigvis trster. For min del fant jeg ut at knowledge is power, og at jeg ble mindre redd av vite mer om hva som foregikk. Derfor skal jeg forklare litt til dere i dag.

Kan flyet falle ned fra himmelen?

Jeg vil starte med forklare hvordan flyet i seg selv faktisk kan sveve over bakken, da dette er noe ikke altfor mange ikke spesielt interesserte kan s mye om. Flyets vinge er konstruert p en slik mte at luften som beveger seg over har lengre vei "reise" enn luften som beveger seg under vingen. Dette gjr at luften over har en hyere fart, og skaper derfor lavtrykk. P den andre siden har luften som flyter under vingen en lavere fart, noe som skaper hytrykket. Det er denne trykkforskjellen som driver flyet oppover og som gir det skalte lftet.



Alts, ved riktig fart har flyet, som veier gudene vet hvor mange tonn, mulighet til lftes over bakken. Mange har da spurt meg om hva som skjer om motorkraften kuttes, og om flyet da kan falle rett ned. Heldigvis er flyene konstruert slik at de kan fly langt p kun en motor. I tillegg s kan fly ogs sveve veldig langt uten motorkraft!

Turbulens

Turbulens er kanskje det flest har fortalt meg at de er redde for, og dette er noe av det jeg selv var redd for da jeg var yngre. Akkurat som blger pvirker bten, pvirker vind flyet. Luften er i konstant bevegelse, og dette gir utslag i form av risting, som vi kaller det. Turbulens er ikke bare ubehagelig for dere passasjerer, men ogs for oss i besetningen. Jeg synes ikke turbulens er noe gy (med unntak av de gangene jeg sitter fastspent og det kiler i magen), og er det noe jeg virkelig har respekt for er det dette. Skroget p flyet er svrt slitesterkt og er bygd nettopp for tle store mengder turbulens. Faktisk er det utfrt vingetester som viser at vingen p flyet kan byes omtrent loddrett opp fr de knekker. S mye turbulens tler flyet! For min del er det veldig imponerende. Det eneste som er skummelt, og som man virkelig br ta p alvor nr det kommer til turbulens, er sikre seg selv med et sikkerhetsbelte. Flyet tler turbulens, men DU tler det ikke. Turbulens kan vre s kraftig at du selv kan bli slengt rundt og skadet, og selv om passasjerer gjerne ikke tenker p det, s er dette risikoen ved turbulens. Alle beskjedene vi gir kommer av en grunn!



Teknisk feil, klaustrofobi, uvante lyder og mangel p kontroll

Vi i besetningen er jo de som har kontrollen i flyet, og mye av frykten hos flyredde kan komme av mangel p kontroll. Enten er man redd for at man selv ikke kan komme seg ut av en eventuell ndssituasjon fordi flyet er lukket eller at det skjer en teknisk feil p flyet en selv ikke har kontroll p. For si det snn, s er ikke dette s ulikt toget. Som passasjer p toget har man ikke mer kontroll enn ombord p et fly, annet enn at man kan g p toalettet hele tiden, og at det ikke er noe skilt som indikerer at sikkerhetsbeltet skal vre festet. Skjer det noe p toget m toget ogs stoppe fr det kan evakuere, slik som flyet m lande. At det kan vre litt klaustrofobisk har jeg forstelse for da det er veldig trange forhold, og jeg vil anbefale passasjerer som fler p denne klaustrofobien  holde seg i aktivitet med noe slik som lese bok, eller hre p musikk. Kom gjerne bort til oss i besetningen for snakke, og fortell oss gjerne hvordan du har det. Vi hjelper gjerne til!

Nr det kommer til uvante lyder og tekniske feil, handler dette ogs mye om kunnskap. Lyder som vanligvis kommer under oppstart er APU-en, som er en hjelpemotor som sitter helt bak i flyet. Dette er grunnen til at det alltid brker s flt bakerst. I tillegg til dette justeres flaps fr take-off, noe som lager lyder. Hrer du mye pling er det rett og slett fordi vi kommuniserer med hverandre, og er ikke uvanlig. Det samme gjelder om vi gr endel igjennom kabinen. Bare p flyturen min i dag har jeg ikke telling p hvor mange ganger jeg har gtt igjennom kabinen. Nr det kommer til landing s kommer hjulene ut en liten stund fr, noe som lager lyd. Det samme gjelder nr de bremser ved bruk av flaps. Selve oppbremsingen p bakken brker ogs litt fordi det er en rekke med lys der for indikere hvor flyet skal lande, som vi da kjrer over. Med andre ord, helt vanlige lyder. Nr det kommer til tekniske feil, s har vi i besetningen utrolig mange rutiner og sjekklister (noe jeg ikke vil g inn p), og risikoen for en teknisk feil er minimal.

Hva om det brenner?

Brann er kanskje noe av det mest fatale som kan skje ombord, ettersom brann sprer seg fort ved hjelp av oksygen, brennbart materiale og en hy temperatur (uavhengig om du er p et fly eller ikke). Det positive her er at hele flyet er laget av flammehemmende materiale, og at dersom det skulle ta fyr, s vil ikke dette spre seg like lett. I tillegg har vi ndvendig utstyr og trening for kunne hndtere en situasjon som dette. Noe av det fine med jobben er ogs at vi alltid har med forskjellige mennesker ombord, s du skal ikke se bort ifra at det sitter en brannkonstabel blant passasjerene. Det mest brannfarlige en kan ta med ombord er faktisk litiumbatterier, noe som finnes inni datamaskiner, mobiler og mange andre elektroniske duppeditter, s dette er noe tenke over!

Terror

Dette er et tema veldig mange ikke nsker prate om, og som er veldig rammet i media. Flyene frakter veldig mange passasjerer, og flybransjen har generelt stor omtale i media, som dessverre har gjort seg et ml for terrorister. Heldigvis finnes det sikkerhetskontroller som hver enkelt m igjennom (ogs ansatte), og det finnes politi p flyplassen. I tillegg s er vi i kabinen og bakkepersonellet veldig flinke p "gjennomskue". Som sagt har vi rutiner som flges, mer kan jeg dessverre ikke g inn p her, men sikkerheten kommer frst. Heldigvis er heller ikke dette noe som rammer ofte, og dette kan ogs ramme tog, t-bane eller andre plasser hvor folk ferdes. Med andre ord, skal man vre redd for terror br man vre det over alt.

Hper dette virkelig var til hjelp for dere som har flyskrekk. Send gjerne flere foresprsler dersom dere skulle nske vite noe mer!

#flysas #sas #wearetravelers #flyvertinne #flyvertinnelivet #flyskrekk #fly #reise #ferie #mestring

Om meg

Malin

Traveler and fashionista med base i Oslo. Deler reisene mine og planleggingen rundt reisene. For kontakt: malinelise@outlook.com

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no